Witaj, gościu! Zaloguj się lub Zarejestruj się.

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Autor Wątek: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?  (Przeczytany 3468 razy)

Offline Moyses

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #15 dnia: 13 Sierpień, 2018, 09:56 »
Dobry pomysł. Ja bym zostawiła tylko 3 List św. Jana.

Zapytam nieśmiało, co koleżankę w tych listach tak ujęło???


Offline julia7

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #16 dnia: 13 Sierpień, 2018, 09:58 »
W jednym. Zostawiłabym tylko list trzeci, bo 1) znacznie zawęża doktrynę; 2) brak kontrowersji i 3) łatwy w interpretacji oraz 4) ochrona lasów w Amazonii.


Offline Moyses

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #17 dnia: 13 Sierpień, 2018, 10:08 »
W jednym. Zostawiłabym tylko list trzeci, bo 1) znacznie zawęża doktrynę; 2) brak kontrowersji i 3) łatwy w interpretacji oraz 4) ochrona lasów w Amazonii.

Sorry za interpretacje Twojej wypowiedzi z rozszerzeniem do  3 listów, zamiast zawężeniu do 3 listu. Ale z punktem 2 i 3 się nie zgodzę. Można tam sprzeczać się o słowa; znając Ciebie i Siebie, można długo. Ale zgadzam się z pkt 1, tzn zawężamy teren sporny, i pkt 4, czyli niech Amazonia kwitnie. :)


Offline listonosz

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #18 dnia: 13 Sierpień, 2018, 10:33 »
W Jana 8;1-11  zawarta jest kwintesencja  nauki chrzescijanskiej ...
Milosc do bliznich , milosierdzie ,  skrucha za grzechy  , sklonnosc do wybaczania , wyzszosc przebaczania nad  Prawem .

Szczerze mowiac ,  sa to sprawy , ktore mnie  w tej religii naprawde poruszaja .

Mysle tez , usuniecie tych wersetow  wiaze sie z zaostrzeniem kursu w stosunku do  tzw. grzesznikow (oczywiscie wg. definicji  CK ).
Bo przeciez problematycznosc tych fragmentow jest znana  od dawna  i  mogliby je pozostawic  jako  dopisek .
Sygnal jaki wyslali  jest dosyc czytelny : jezeli jestescie  nie "po linii" , na milosierdzie nie macie co liczyc ...


Offline Roszada

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #19 dnia: 13 Sierpień, 2018, 12:36 »
Zresztą jest to jakiś dopisek - z tym się zgadzają wszyscy uczeni.
No to zacytuj jednego, a nie wszystkich. Np. ks. E. Dąbrowskiego.

"Jakiś dopisek"? A może dołączony ciut później, gdy ciągle znajdywano rozsiane po świecie zapiski Jana?
Przeczytaj: Byli Świadkowie Jehowy w Polsce na Wikipedii i ich skrótowa historia
Ignoruję posty: BetMen, Brat Furtian, coma, gangas, Krystian


Offline julia7

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #20 dnia: 13 Sierpień, 2018, 12:39 »
No to zacytuj jednego, a nie wszystkich. Np. ks. E. Dąbrowskiego.

"Jakiś dopisek"? A może dołączony ciut później, gdy ciągle znajdywano rozsiane po świecie zapiski Jana?

Myślałam o Komentarzu KUL-owskim, który zbiera wyniki badań wielu uczonych/ Pewnie masz to w domu. Poszukaj. Z pewnością nie jest to Janowe. Dąbrowski? Od lat 50.-60. trochę biblistyka naprzód poszła. Zresztą zapewne i on nie uważał tego za bezspornie Janowe i oryginalne, skoro tego pierwotnie w tekście nie było.


Offline Roszada

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #21 dnia: 13 Sierpień, 2018, 12:53 »
Biblistyka ma to do siebie że nie jest dogmatyzowana.
Jeden lubi Dąbrowskiego a inni jakiegoś cudaka, który teorie niestworzone wypisuje.
Dąbrowski jest wierny tradycji pisarzy wczesnochrześcijańskich. To mnie do niego przekonuje.
Co mi np. po bp Romaniuku, który poszedł za istnieniem źródła Q, o którym ani słowa w pismach wczesnochrześcijańskich.
Przeczytaj: Byli Świadkowie Jehowy w Polsce na Wikipedii i ich skrótowa historia
Ignoruję posty: BetMen, Brat Furtian, coma, gangas, Krystian


Offline julia7

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #22 dnia: 13 Sierpień, 2018, 12:56 »
Biblistyka ma to do siebie że nie jest dogmatyzowana.
Jeden lubi Dąbrowskiego a inni jakiegoś cudaka, który teorie niestworzone wypisuje.
Dąbrowski jest wierny tradycji pisarzy wczesnochrześcijańskich. To mnie do niego przekonuje.
Co mi np. po bp Romaniuku, który poszedł za istnieniem źródła Q, o którym ani słowa w pismach wczesnochrześcijańskich.

Skoro jest wierny, to z pewnością powątpiewa w pericopae adulterae, bo i tradycja powątpiewa. Mówisz, że biblistyka nie jest zdogmatyzowana, aby zaraz nazwać każdego, który uważa inaczej od Dąbrowskiego cudakiem? :D Przechodziłeś jakieś kursy z logiki albo pragmatyki języka? Ja czytałam tyko cośtam po angielsku, bo polska nauka leży, kwiczy i bezwiednie przepisuje z Zachodu, także nie znam Romaniuka.


Offline Roszada

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #23 dnia: 13 Sierpień, 2018, 12:58 »
No za cienki bolek jestem do Ciebie, więc musisz mocniejszych przeciwników szukać, równych sobie. ;)
Przeczytaj: Byli Świadkowie Jehowy w Polsce na Wikipedii i ich skrótowa historia
Ignoruję posty: BetMen, Brat Furtian, coma, gangas, Krystian


Offline julia7

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #24 dnia: 13 Sierpień, 2018, 13:58 »
No za cienki bolek jestem do Ciebie, więc musisz mocniejszych przeciwników szukać, równych sobie. ;)

Miło, że w końcu to dostrzegłeś [jakbyś nie dostrzegł, ironizuję].

Cytuję E. Dąbrowskiego: "Ani hipotezy interpolacji niektórych fragmentów (1, 6-9), ani też transpozycji całych rozdziałów (5 i 6) nie znajdują zwolenników. Inaczej jeśli chodzi o perykopę o niewieście cudzołożnej (7, 53-8, 11). Chociaż bowiem kanoniczność tej perykopy nie podlega dyskusji [tylko gdzie na to dowód?; przyp. mój], to jednak dokumentacja historyczna (perykopy nie znają główne kodeksy biblijne: B S C A Θ, najdawniejsze przekłady, Ojcowie Kościoła i pisarze Kościoła Wschodniego nie zamieszczają jej w swych komentarzach) usprawiedliwia poważne zastrzeżenia przeciw jej autentyczności. Ponadto zdaje się ją wykluczać sam kontekst Ewangelii: kompozycyjnie, chociaż nie treściowo, perykopa nie pasuje do biegu opisanych w tym miejscu wydarzeń. Toteż tylko bardzo nieliczni krytycy katoliccy bronią jej autentyczności. Znaczna większość [... - tu litania nazwisk] nie zaprzeczając bynajmniej jej apostolskiego pochodzenia i kanoniczności uważa słusznie, że w tekście czwartej Ewangelii perykopę umieszczono znacznie później w okolicznościach trudnych do ustalenia. Nawet J. Knaubenbauer skłonny jest przyjąć to wyjaśnienie: Tenendum est pericopen petinere ad Scripturam inspiratam. Eam autem ab ipso Johanne esse scriptum, non est ullo modo definitum" (Prologomena do Nowego Testamentu, Poznań - Warszawa - Lublin 1959, ss. 236-237)
« Ostatnia zmiana: 13 Sierpień, 2018, 14:12 wysłana przez julia7 »


Offline Matylda

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #25 dnia: 13 Sierpień, 2018, 15:35 »
Dopiero sobie tu u was poczytałam o jaki to fragment chodzi,same Jana 8:1-11 nic mi nie mówiło,bo biblii nie czytuję.
O jaki by jednak nie chodziło to sie zastanawiam na jakiej podstawie taka decyzja wierchuszki żeby usunąć.Sami teologami nie są wiec wszystkie jak kolwiek logiczne argumenty Julii odpadają.
Czyżby kierowali się opinią i badaniami naukowców (tfu)światusów!?              Czy im duch święty co nimi rzekomo kieruje podpowiedział!?
Ja bym bardzo chciała usłyszeć odpowiedź ale niesty nie ma szans :(
Wycieli bo im uwierało i przeszkadzało w ocenianiu,krytykowaniu,napominaniu,wykluczaniu i wszechobecnym ostracyzmie.
Skurwysyny!!!!
 



Offline listonosz

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #26 dnia: 13 Sierpień, 2018, 15:50 »
Biblista nie jestem  aby rozwiewac watpliwosci co do  kanonicznosci urywkow  Biblii .
A wiec moge jedynie powolywac sie na inne autorytety .
Przekonuje mnie to co pisze  E. Carerre w  "Krolestwie "   o  dynamicznym procesie  ksztaltowania sie  kanonu Pism .
Pisze on o sporach , o walkach doktrynalnych  , posadzeniach o herezje , wzajemnym wykluczaniu sie ze wspolnot .
Idealny obraz jednosci pierwszych chrzescijan  jest tylko naszym zludzeniem .
I  tak bylo tez  z powstawaniem kanonu .
Listy krazyly , przepisywane ,  ze zboru do zboru . Niektore byly akceptowane przez wszystkich  a inne  nie . Niektore byly falszowane  w dobrej intencji  ,aby zbudowac wspolwiernych  i ich pocieszyc w przesladowaniach  . itp, itd .

Trzeba bylo wiekow aby  wyklarowal sie troche ten galimatias  . Ale jak widzimy , i tak nie do konca ...


Skurwysyny!!!!
 



Trafilas w samo sedno  !!!     ;D
« Ostatnia zmiana: 13 Sierpień, 2018, 15:54 wysłana przez listonosz »


Offline ewa11

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #27 dnia: 13 Sierpień, 2018, 16:00 »
Mogli zostawić ten fragment i tylko w przypisie dodać, że jest pomijany przez wiele starożytnych rękopisów. Tak jest np. w NT Przekładzie Odzyskiwania (przypis do J 7:53: Wiele starożytnych rękopisów opuszcza 7:53 - 8:11).


Offline Roszada

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #28 dnia: 13 Sierpień, 2018, 17:45 »
Mogli zostawić ten fragment i tylko w przypisie dodać, że jest pomijany przez wiele starożytnych rękopisów. Tak jest np. w NT Przekładzie Odzyskiwania (przypis do J 7:53: Wiele starożytnych rękopisów opuszcza 7:53 - 8:11).
I tam mieli przez lata:

*** bi12 Jana 7-8:11 ***
Rękopisy אBSys pomijają wersety od 7:53 do 8:11, które (z pewnymi różnicami w rozmaitych tekstach i wersjach greckich) brzmią następująco:

I rozeszli się, każdy do swego domu.
Jezus zaś poszedł ku Górze Oliwnej. O świcie jednak znowu pojawił się w świątyni i zaczął do niego przychodzić cały lud, a on usiadł i począł ich nauczać. A uczeni w piśmie oraz faryzeusze przyprowadzili niewiastę przyłapaną na cudzołóstwie i postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do niego: „Nauczycielu, tę niewiastę przyłapano na popełnianiu cudzołóstwa. W Prawie Mojżesz polecił nam takie kamienować. A ty co powiadasz?” Oczywiście mówili to, chcąc go wystawić na próbę, aby mieć go o co oskarżyć. Ale Jezus pochylił się i zaczął pisać palcem po ziemi. Gdy nie przestawali go pytać, wyprostował się i rzekł do nich: „Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem”. I schyliwszy się, znowu pisał po ziemi. Ci zaś, którzy to usłyszeli, zaczęli jeden po drugim wychodzić, począwszy od starszych, i pozostał on sam oraz niewiasta, która była pośród nich. Jezus, wyprostowawszy się, rzekł do niej: „Niewiasto, gdzie oni są? Nikt cię nie potępił?” Rzekła: „Nikt, panie”. Jezus powiedział: „I ja cię nie potępiam. Idź; odtąd już nie trwaj w grzechu”.

Nie podali jednak, które manuskrypty zawierają.

A mamy taki kwiatek dotyczący przełomu I i II w.:

Co do cudzołożnicy to Papiasz [70-135], jak podaje Euzebiusz: "przytacza jeszcze opowieść o jakiejś niewieście, którą oskarżono przed Panem o wiele grzechów" (Euzebiusz, Historia Kościoła III:39,17).
« Ostatnia zmiana: 13 Sierpień, 2018, 17:47 wysłana przez Roszada »
Przeczytaj: Byli Świadkowie Jehowy w Polsce na Wikipedii i ich skrótowa historia
Ignoruję posty: BetMen, Brat Furtian, coma, gangas, Krystian


Offline ewa11

Odp: Usunięte wersety ew. Jana 8;1-11 w czym przeszkadzają?
« Odpowiedź #29 dnia: 13 Sierpień, 2018, 17:59 »
A jak by bez usunięcia tych 11 zamiennych wersetow, komitety sądownicze prowadzily postępowania przeciwko winnym niemoralnosci...?
Jak czytam wpisy na forum, to mam wrażenie, że oni ostatnimi czasy wykluczają już tylko za nieprawomyślność wobec CK (jak piszę CK, to mam przed oczami logo Calvina Kleina, tak na marginesie). W sobotę czytałam wpis Romy, że mąż ją zdradzał, a oni go jedynie zawiesili na dwa tygodnie, ale co ciekawe, ją na trzy miesiące. I jeszcze chcieli ją uczyć, jak ma zaspokajać potrzeby męża. Poza tym czytam tu na forum o kryminalistach, których też nie wykluczono (vide: mąż Estery). Jednym słowem, możesz bić, zdradzać, bylebyś był prawomyślny. Takie moje przemyślenia.

Ciekawe swoją drogą, czy wykluczą tego, który chciał rozjechać uczestników akcji (ciekawe w ogóle, czy to SJ, czy zainteresowany).